تنگه بصیرت و ولایتمداری را رها نکنیم!
أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له . در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .
تنگه بصیرت و ولایتمداری را رها نکنیم!
  نگارش شده در تاریخ:جمعه 2 بهمن 1391برچسب:, 20:3  

 

جنگی که براستی از تلخ ترین میادین مصاف جبهه حق و باطل بود و از نتایج دردآور و غم افزایش، شهادت حمزه عزیز سیدالشهدا و جراحت پیامبر اکرم و علی بن ابیطالب-علیهما السلام- بود.
امام صادق عليه السلام مي فرمايد در جنگ احد اميرالمومنين عليه السلام در حال دفاع از پيامبر بودند و ديگر اصحاب فرار مي كردند . آن حضرت همچون شير غضبناك از قفاي گريختگان رفت و اول به صحابه­ای مشهور رسيد كه به اتفاق عثمان و حارث بن حاطب و عده اي ديگر به سرعت فرار مي كردند حضرت فرياد برآورد(( اي جماعت , بيعت شكستيد و پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم را تنها گذاشتيد و به سوي جهنم مي گريزيد ؟ ))
آن صحابه مي گويد :‌ علي را ديدم با شمشير پهني كه مرگ از آن مي چكيد و چشمهايش از خشم مانند دو قدح خون بود يا مانند دو كاسه روغني كه آتش در او افروخته بود كه جلو رفتم و عرض كردم (( يا ابالحسن تو را به خدا سوگند مي دهم دست از ما برداري كه عرب را عادت است كه گاهي مي گريزد و گاهي حمله مي كند زماني كه حمله مي كند تلافي گريختن را مي نمايد )) پس آن حضرت ما را رها كرد و به خدا قسم چنان ترسي از آن حضرت در دل من افتاد كه تاكنون از دلم خارج نشده است ( بحار الانوار ج 20 ص 53-54 قلائد النحور ج شوال ص 77 )
در اين جنگ بر بدن پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم هنگام حمايت از پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم جراحت بر صورت , سر , شكم , دست و پاي مبارك رسيد . ( بحارالانوار ج 20 ص 54 )
واقعه از این قرار بود که يك‌ سال‌ بعد از جنگ‌ بدر، دشمنان‌ اسلام‌ با تجهيزاتى‌ سه‌ برابر جنگ‌ بدر، به‌ قصد انتقام‌ به‌ سوى‌ مدينه‌ حركت‌ كردند.
پيامبر اکرم (ص‌) با ياران‌ مشورت‌ كرد و در نتيجه‌ قرار شد در كناره‌ كوه‌ احد، صف‌آرائى‌ كنند.
با شروع جنگ و در آغاز این مصاف نابرابر میان جبهه حق و سپاه باطل، مسلمانان‌ - با عده‌ كم‌، ولى‌ با نيروى‌ ايمان‌ سرشار و بی‌نظیرشان - پيروز شدند، ولى‌ بخاطر آن‌ كه‌ محافظان‌ دره‌اى‌ كه‌ در پشت‌ بود، سنگر را به‌ طمع‌ غنيمتهاى‌ جنگى‌ ترك‌ كردند، شكستى‌ بر لشكريان‌ اسلام‌ وارد شد و عده‌اى‌ از جمله‌ حمزه‌ عموى‌ دلاور پيامبر (ص‌) كشته‌ شدند، ولى‌ بر اثر فداكاريهاى‌ على‌ (ع‌) كه‌ زخم‌ بسيار برداشته‌ بود و ديگر دلاوران‌ و شيوه‌ تازه‌اى‌ كه‌ پيامبر (ص‌) در جنگ‌ احد به‌ كار بست‌، ديگر بار مسلمانان‌ گرد آمدند و به‌ تعقيب‌ دشمن‌ زبون‌ شده‌ پرداختند و سرانجام‌ اين‌ جنگ‌ به‌ پيروزى‌ انجاميد.
جنگ احد به راستی میدانی برای محک خوردن عیار بصیرت و فرمانبرداری ولایتمدارانه مسلمانان بود و موقفی که نشان داد غفلت هرچند کوتاه و بی غرض و از روی کاهلی و طمع غنیمت باشد می تواند چه ضربات مهلک و گاه جبران ناپذیری را بر سپاه اسلام و قامت رشید ایمان مسلمانان و عده و عدة آنها وارد آورد.
براستی اگر نبود عزم و اراده الهی پیامبر(ص) و حضور بزرگمرد از خودگذشته و رشید اندیشه ای همچون علی بن ابیطالب(ع) چه بسا جنگ احد تبدیل به یکی از تلخ ترین و بدفرجام ترین میادین نبرد میان سپاه اسلام و کفر می گردید.
آری؛ جنگ احد بی تردید از مهم ترین و خطیرترین مواقف و مواضع مسلمانان در سالهای صدر اسلام است. جنگی که نه تنها از جهت موضع و مصاف عملیات جنگی و نبرد رودرروی مسلمین و کفار مهم بود و سرنوشت ساز، بلکه از جهت روحیه و اندیشه فرمانبردارانه و بصیرت ولایتمدارانه نیز ارزش و اهمیتی بسیار داشت.

خبرگزاری حوزه



نظرات شما عزیزان:

رضا
ساعت10:21---29 بهمن 1391
اگر با خدا بسازیم او همه چیز را برای ما خواهد ساخت.

محمد
ساعت17:56---24 بهمن 1391
سلام وب قشنگی داری

اگه قابل دونستی آدرس لوگو ی وبلاگم و تو وبت بذار


صهیون ستیزی+دانلود


مهدی
ساعت1:10---22 بهمن 1391
سلام. استفاده کردم. موفق باشید

گودرزپور
ساعت22:46---20 بهمن 1391
سلام
احسنت بر شما مطلب خوبی بود
ممنون که به وبم سر زدین
و ببخشین که دیر اومدم


رضا
ساعت10:38---14 بهمن 1391
دهه فجر مبارک

رضا
ساعت10:38---14 بهمن 1391
دهه فجر مبارک

mahdi
ساعت23:12---2 بهمن 1391
سلام
ممنون که ما رو یاد کردی زینب خانوم
وبلاگت خوب شده.


بهمن
ساعت22:40---2 بهمن 1391
عزیزم یه چیز دیگه اسم لینکم رو بذار عاشقانه و زیبا بعد تو تبادل لینک وبلاگتو ثبت کن با تشکر

بهمن
ساعت22:37---2 بهمن 1391
سلام خوبی ؟من در خدمتتم هر کاری خواستی برات انجام میدم

رضا
ساعت21:55---2 بهمن 1391
لاله این چمن آلوده رنگ است هنوز
سپر از دست مینداز که جنگ است هنوز...


سرباز گمنام
ساعت21:35---2 بهمن 1391
سلام
متاسفانه دیگه خیلی از مردم یا خودشون به کوری میزنن یا دوست ندارن ببینن
وبلاگ عالی دارید فقط اگه دوست دارید تبادل لینک کنیم.


roz meshki
ساعت20:39---2 بهمن 1391




















































































































































































































نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|

کلیه حقوق این وبلاگ برای نویسنده محفوظ می باشد. باشد.